vrijdag 5 mei 2017

Na 33 jaar terug in China, een nieuw avontuur


Een nieuw avontuur, lees je mee? Enige weken geleden ben ik benaderd door een bedrijf uit China. Een beursgenoteerd bedrijf dat actief is in projectontwikkeling en handel, en gevestigd is in ZhuHai. Zij waren op zoek naar een bedrijf dat een excursie in Nederland kan en wil organiseren voor de excellente medewerkers en enkele externe relaties. Er lag een eenvoudige vraag: is dat iets voor MaPaLaNa? Met de kernbegrippen Inspireren en Verbinden had ik daar geen twijfel over, leuk! Een emaildialoog kwam op gang, een telefoongesprek, een contractvoorstel, wat aanpassingen en er was best een klik. Een mogelijke deal ligt op tafel om  280 chinezen in Nederland ontvangen, beste een leuke opdracht toch? Om tot een zakelijke deal te komen hoort daar natuurlijk ook een ontmoeting bij en het ‘tekenmoment’. Oftewel op naar ZhuHai, aan de monding van de Pearle Rivier, op 70 minuten varen van Hong Kong Airport. De laatste onderhandelingen en naar ik hoop het tekenen van een overeenkomst. En daarvoor is een tocht naar China nodig, daar is dit bedrijf gehuisvest.

Donderdag 4 mei is het zover, ik heb een korte trip naar China voorbereid. Met de trein naar Schiphol en met een vlucht van de KLM rechtstreeks naar Hong Kong. Voor mij terug naar Hong Kong, waar ik  in 1984 voor het laatst geweest ben. Toen nog een Britse kroonkolonie en nu een onderdeel van China. Er is vast veel veranderd in dit gebied. Ben jij er wel eens geweest? De Chinese maatschappij heeft zich in de vaart der volken ontwikkeld en inmiddels zijn er 1,4 miljard, best veel, Circa 20% van de wereldbevolking is daarmee Chinees. En het bruist van economische activiteiten.

Omdat het een tripje van slechts enkele dagen is hoort daar wat comfort bij, dus zoals KLM het noemt een reis met World Businessclass. Een heerlijk driegangenmenu met een maissoep, Ierse Beef en een kaasplankje. Uiteraard een heerlijk wijntje en daarna een tukje doen. Er is genoeg voetenruimte - flatbed- zoals dat heet, oftewel bijna een gewoon bed. Alleen bij de voeten iets smaller, maar toch nog best redelijk geslapen. Een voorspoedige reis brengt mij in 11 uur naar Hong Kong. En zoals gebruikelijk een Bolshuisje vlak voor de landing. Op het vliegveld van Hong Kong moet ik overstappen bij de Skypier op de Ferry naar ZhuHai, een bootreis van slechts 70 minuten. Ik reis first-class en ben de enige aan boord in deze klasse (toch nog communistisch?), dus alle window-seats mag ik gebruiken. En ik krijg ook nog een miniworstenbroodje, banaantje en jus d’orange. Prima service.

Keurig op tijd kom ik aan in de haven van ZhuHai. Daar is nog één probleem te overwinnen. Bijna iedereen verbaast zich erover dat ik vooraf geen visum heb geregeld. Bij de douane kom ik er ook niet direct door! Er schijnt tussen de ferry en de douane nog een politiepost te zijn. Dus op zoek naar een oplossing en het lukt. Voor een gering bedrag lukt het me een visum voor 3 dagen toegang tot ZhuHai te regelen. Weer een bladzijde vol in mijn paspoort (mooie plakkerd) en ik kan weer verder, China in. En mijn contactpersoon Richard, bij het Chinese bedrijf staat mij inderdaad op te wachten. De e-mails en het telefoongesprek waren geen ‘fake’, ze bestaan echt. En ik ben na 33 jaar opnieuw in China.

Eerst naar het hotel, even opfrissen. Dat is wel nodig naar zo’n lange reis. In dit deel van China zijn prachtige en prima hotels. Voldoende sterren voor kwaliteit, hoogstens spreken ze de talen wat minder. Gelukkig heb ik Richard en dus gaat het inchecken soepel en ik lig snel ontspannen in bed. Even bijkomen van de reis! Ik was nog wat overdressed, het is hier 30 graden en de palmbomen groeien goed. De korte blouse kan aan, maar er zijn weinig Chinezen die een korte broek dragen. Het jasje en dasje kan gerust thuisblijven.


Rond 16.00 uur is ons eerste overleg. Ik leer Richard en zijn assistente verder kennen en bespreek veel details uit het contract. Ik neem ze mee in mijn voorstellen en we bespreken verschillen in cultuur, eten en shoppen. Ik geef  verder toelichtingen en onderbouwing van de gemaakte keuzes in mijn voorstellen en op enkele onderdelen passen we de contracten aan. Na 2,5 uur bespreking is het gelukt de eerste ronde af te ronden. Richard en ik zijn tevreden. We bespreken de verdere gezamenlijke plannen om te komen tot afrondingen. Morgen word ik om 14.30 uur in mijn hotel opgehaald en heb ik een ontmoeting met de CEO en de CFO. Het is de bedoeling om elkaar nog beter te leren kennen en de contracten te tekenen. Vervolgens moet de Chinese overheid nog goedkeuring geven voordat definitieve bekrachtiging en betaling aan mij kan plaatsvinden.

Tot slot nog een wandeling langs het water. Het is vrij warm, maar toch wel lekker om nog even te wandelen. Een tocht naar het overbekende vrouwenbeeld in het rivierwater (een soort lokale zeemeermin als in Kopenhagen).  Leuk en druk plekje, maar of het nu echt zo bijzonder is?
Het avondeten is nog wel even een probleempje. Een groot deel van het  personeel in de restaurants blijkt alleen chinees te spreken en ook de menukaarten zijn hier alleen in het chinees. Dit is een taal die ik geheel niet spreek, jij wel? En als je zelfs niet weet wat ‘ja' en 'nee' in het chinees is heb je een probleem te gaan om eten te krijgen. De roomservice-kaart in mijn hotel biedt de oplossing. Op de kaart staan de etenswaren in het Engels en Chinees. En met deze kaart kan ik aanwijzen dat ik beef, groenten, noedels en een biertje wil. Het lukt, ik hoef niet hongerig naar bed. Mijn eerste ‘tweedaagse’ van dit nieuwe avontuur zit erop. Morgen hopelijk de ondertekening en nu eerst een goede nachtrust.

1 opmerking:

Gerdi zei

Leuk om te volgen Jan !!